امروزه با توجه به رونق گرفتن رایانه و ابزارهای هوشمند، نیاز به وجود دستگاهی همچون ویدئو پرژکتور که به وسیله آن بتوان مطالب موجود در رایانه و یا گوشی های موبایل و ... را برای طیف وسیعی از افراد در معرض نمایش قرار داد احساس می شود از این رو رفته رفته خرید این وسیله اولویتی در میان کالاهای اساسی برای مجموعه هایی همچون مدارس، سالن های تئاتر، کنفرانس ها و سخنرانی ها و ... محسوب می شود.

 

یک ویدئو پروژکتور تصویری، یک دستگاه الکترونیکی می باشد که سیگنال های ورودی صوتی/تصویری را می گیرد و با استفاده از یک یا چند لنز، ویدئو را بر روی هر سطح صاف، که اغلب یک صفحه نمایش پروژکتور سفید یا نقره ای است و در فاصله ای معین قرار دارد، نمایش می دهد. 

 

پروژکتورهای تصویری امکان ایجاد تصاویر بزرگ بدون نیاز به یک صفحه نمایش الکترونیکی مشابه را فراهم می کنند. 

فن آوری هایی که معمولا در پروژکتور های تصویری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: نورپردازی نور دیجیتال (DLP)، نمایش کریستال مایع (LCD) و کریستال مایع روی سیلیکون (LCoS)که این پروژکتور های تصویری می توانند از منابع مختلف نور مانند چراغ های جیوه با فشار بالا، چراغ دیود، دیود لیزر و سیستم های دیود هیبرید LED / لیزر استفاده کنند.

 

مصرف کنندگان این دستگاه عموما به دنبال طیف وسیعی از ویژگی های کلی این وسیله بسته به نحوه استفاده از آن هستند. این ویژگی ها شامل روشنایی، کنتراست، رزولوشن، کیفیت رنگ و عمق کانونی و ... است.

 

وجود طیف گسترده ای از محصولات و ویژگی ها می تواند مصرف کننده ها و خریداران این دستگاه را دچار گمراهی کند که ما در این مجال اصطلاحات و مشخصات مورد استفاده در خرید یک ویدئو پرژکتور مناسب با نگاهی دقیق به انواع این دستگاه، هزینه های خرید و تعمیر و نگهداری آنها را ذکر می کنیم.

شدت روشنایی: از آنجایی که خاصیت اصلی دیتا پروژکتور ، انعکاس تصویر بر روی پرده نمایش است، پس طبیعی است که شدت تابش یعنی همان شدت روشنایی و نور هم بسیار مهم باشد. این شدت را با واحدی به نام ANSI lumens (انسی لومنس) می سنجند. واضح است که هرچه شدت انسی لومنس بالاتر باشد، دیتا پروژکتور قادر است تا تصاویر را در مکان های روشن تر نیز نمایش دهد و بالعکس. هرچه این معیار پایین تر باشد ، برای نمایش مجبوریم چراغ های محیط را خاموش کنیم تا تصاویر، بهتر دیده شوند.

 

brightness2